Billboardy

Billboardy – bilbordy, tablice billboardowe są to nośniki wizualnej reklamy zewnętrznej.

Standard billboardu reklamowego, standardy tablic billboardowych.


Billboardy reklamowe, tablice billboardowe. Standardy billboardu.


Producent reklam

Zapytaj o reklamy projektowane indywidualnie i na wymiar.

Billboardy, tablice billboardowe  →  Kliknij, aby przejść do produktów


Billboardy – jakie są rodzaje?

Różnej wielkości billboardy mogą być nieświecące lub oświetlane lampami z zewnątrz (lampy są umieszczone na wysięgnikach).

Wykonujemy również billboardy podświetlane od wewnątrz modułami LED (billboard z elastycznym licem winylowym).

Nośniki billboardowe umieszczane są na przystankach komunikacji miejskiej, ogrodzeniach, ścianach budynków i obiektów budowlanych.

Billboardowe nośniki reklamowe są montowane również na konstrukcjach, słupach, tzw. nogach.

Billboardy są umieszczane na różnej wysokości, np. nisko – na przyczepce samochodowej, lawecie ogrodzeniu, lub wysoko – na dachu budynku, bądź okrągłym stalowym słupie.

Często spotykane jest zamontowanie specjalnej konstrukcji nośnej na solidnym, okrągłym stalowym słupie umieszczonym na betonowym postumencie.
Na tej konstrukcji może być zamontowanych kilka billboardów jednorazowo, w dowolnym układzie ekspozycji.


Rodzaje billboardów

  • Standardowe billboardy są jednostronne, dwustronne, dwuskrzydłowe i trójstronne – trzy nośniki połączone bocznymi krawędziami.

  • Kompletne billboardy wraz ze słupami nośnymi są trwale związane z gruntem (wkopane i betonowane) lub przestawne.

  • Przestawne billboardy (niezwiązane z gruntem) są integrowane z podstawą obciążaną betonowym balastem.

  • Istnieje również odmiana billboardów mobilnych z konstrukcją, tj. przewożonych na lawetach i przyczepkach.
    Billboardy mobilne mogą być także jeżdżącą konstrukcją, która jest ciągnięta samochodem.

Ogólnie przyjęte jest, że billboard jest to nośnik o znormalizowanych wymiarach, a podobny nośnik o wymiarach nietypowych jest nazywany tablicą billboardową.
Wynika to z potrzeby łatwego komunikowania się i konieczności produkcji standaryzowanej grafiki reklamowej na billboardy.


Billboardy – standardy

Komunikowanie się i porozumienie właściciela nośnika, reklamodawcy, projektanta grafiki, zespołu drukującego i montującego warstwę graficzną na billboard, wymaga standaryzacji.
Standaryzacja ułatwia wszystkim współpracę i oszczędza wielu domysłów i nieporozumień.

Ogólnie przyjęte normy dotyczą wymiarów nośników billboardowych oraz wynikających z tego powierzchni użytkowych.

Standardowe billboardy mają następujące wymiary:

    • 1,2 × 1,8 metra – citylighty /billboardy miejskie,
    • 3,0 × 2,0 metra – format Euro-6 /spotykane na stacjach kolejowych (metro),
    • 5,04 × 2,38 metra – euro billboardy /format europejski,
    • 6,0 × 3,0 metra – format Euro-18 /przy drogach krajowych,
    • 12,0 × 3,0 metra – billboardy wielkopowierzchniowe /przy autostradach,
    • 12,0 × 4,0 metra – billboardy wielkopowierzchniowe /przy autostradach,
    • powyżej 50 mkw. – megaboardy /o wymiarach nieokreślonych standardami.

Podane wymiary są wartościami netto i należy doliczyć do nich najmniej kilkanaście centymetrów w wysokości i szerokości.

Wynika to z tego, że standaryzacja jest normą w odniesieniu do eksponowanej grafiki, np. plakatu umieszczonego na bilbordzie.

Zwiększenie wymiaru całego nośnika powodowane jest dodaniem marginesu bezpieczeństwa – dodatkowej powierzchni roboczej, która jest zakryta ramką okalającą plakat naklejony na billboard.
Ta przestrzeń dla przeciętnych billboardów wynosi około 10 do 20 cm z każdej strony i jest zakryta wspomnianą ramką maskującą.

Dlatego też przykładowy wymiar kompletnego euro billboardu (504 × 238 cm) wynosi brutto 520 × 255 cm, wraz z okalającą ramą maskującą.

Ozdobna rama maskująca służy także do zakrycia akcesoriów montażowych (naciągi, gumy), jeśli na nośniku billboardowym zamontowany jest baner winylowy, zamiast typowego plakatu papierowego.


Billboardy – porównanie

O tym, że nazwa „billboard” jest właściwa dla określonego nośnika, decyduje też sposób wykonania poszycia tablicy.
Jeszcze niedawno billboardem można było nazwać zunifikowany nośnik wykonany ze sklejki lub płyty OSB.

Obecnie nazwa „billboard” jest używana niemal wyłącznie do tych nośników, które wykonane są z zagiętych (krawędziowanych) paneli z blachy ocynkowanej.

Często są to panele, wzmocnione od spodu metodą nitowania bądź zgrzewania oraz mają charakterystyczny wpust.
Dopuszczalne jest nazwanie billboardem nośnika, którego panele z blachy ocynkowanej są jedynie zagięte, a nie wzmocnione wzdłuż płaszczyzny.

Porównywalnie i dla przykładu można powiedzieć, że nie są billboardem płaskie blachy ocynkowane złączone ze sobą nitami, nawet jeśli osiągną właściwy wymiar. Takie połączone płaskie blachy stanowią jedynie poszycie tablicy wzorowanej na nośniku billboardowym.

Dlatego billboardem możemy nazwać kompletny nośnik, tj. poszycie wraz z ramą nośną lub profilami konstrukcyjnymi.

Poszycie może być wykonane także z nowoczesnych sztywnych materiałów jak płyty poliwęglanu komorowego albo kompozytowe płyty warstwowe z aluminium i LDPE (jak płyty fasadowe marki Dibond).

Poszyciem billboardów świetlnych jest elastyczne lico winylowe napinane na specjalnie skonstruowane ramy (z naciągami).
Winylowe lico billboardu świetlnego jest materiałem jednorazowym – druk może być wykonany tylko raz.

Dlatego billboard świetlny bez poszycia, czyli lica winylowego nadal jest nośnikiem gotowym do eksponowania reklamy.

Dla porównania nie można mówić o konstrukcji stalowej, pozbawionej blaszanych paneli, że jest billboardem, na który można nakleić plakat.


Billboard a tablice billboardowe

Wszystkie wyżej wymienione ustalenia i uwagi spowodowane są tym, że wielokrotnie mamy do czynienia z profesjonalnym obrotem nośnikami billboardowymi i realizowanymi na nich kampaniami reklamowymi.

Wielokrotnie osoby prywatne chcą dorobić do swojej pensji, wynajmując grunt lub kompletny billboard.
Wobec pojawiających się wymagań ze strony reklamodawców muszą się dostosować do standardów, gdyż nietypowe nośniki są trudne do wynajęcia.

Tablice o parametrach zbliżonych do billboardów, a nie standardowe są mniej atrakcyjne, trudniej znaleźć osobę zainteresowaną.
Także niższa jest cena, jaką można uzyskać za wynajem takiej tablicy billboardowej.

Zaletą tablic billboardowych, które nie służą do wynajmu lub odsprzedaży, jest to, że można je wykonać zgodnie z własnymi potrzebami i taniej – stosując własne rozwiązania.

Zatem tablice billboardowe często będą służyć lepiej, gdy jest to użytek własny, przewidziany już na wstępie realizacji.

Użytek własny tablicy billboardowej jest rozumiany jako plakatowanie lub okresowe wymienianie banerów reklamowych dla promocji własnej firmy, przedsiębiorstwa, urzędu, instytucji publicznej oraz promocji produktów i wydarzeń.

Grafika na takie tablice – nośniki billboardowe wykonywana jest jednostkowo (a nie seryjnie jak dla sieci handlowych), więc normy i różne standardy są mniej istotne i drugorzędne.

Dzięki temu cała reklama, w tym tablica billboardowa z konstrukcją oraz eksponowana grafika mogą być tańsze.

Nie ma żadnych powodów, aby ponosić niechciane koszty zbyt dużego wymiaru tablicy, zbędnych kosztów materiałowych lub nieplanowanego formatu graficznego.


Billboardy, nośniki


Sprawdź ofertę na tablice billboardowe

Wyświetlanie wszystkich wyników: 3